Kobberbrylluppet, der endte i skilsmisse
Det blev lige til et kobberbryllup i denne omgang og så endte det med en skilsmisse. Som i alle ægteskaber har der været gode år og mindre gode år. De små knaster, som der uundgåeligt vil opstå i et langt ægteskab, har vi hidtil kunne klare ved at tale åbent om problemerne. Det er når tilliden smuldre, at fundamentet for det gode og lange ægteskab begynder at vakle.
Det er med en vemod, at vi har sagt farvel til vores hostingfirma, som i så mange år har taget sig sikkert af vores mange hjemmesider og ydet en support, der var mere end godkendt. Hvorfor så skifte udbyder, hvis jeg er tilfreds med både produkt og service?
Udgangspunktet for alle virksomheder er,at man er afhængig af sine leverandører i større eller mindre omfang. Ens egen succes står og falder med at ens leverandører kan levere. For mit vedkommende var det “røde flag” en faktura udstedt fra et firma som jeg aldrig havde hørt, at hostingfirmaet pludselig brugte kundedata, som har været forældet i mere end 14 år kombineret med modtagelsen af en reminder om at jeg har en faktura, der skal betales om 14 dage.
Den manglende kommunikation skabte en følelse af, at hostingfirmaet i det stille ville liste aktiviteten over i et nyt selskab. Tror de kaldte det “omstrukturering” da vi stillede spørgsmålstegn til fakturaen. Det kan meget vel være, at det bare er det. Her er CVR-registret blevet et supergodt værktøj til at følge de omkring 200.000 danske selskaber, som hvert år skal offentliggøre deres regnskaber. Du kan gratis finde dine kunder og leverandørers regnskaber (hvis virksomheden er et IVS, ApS ellers A/S) og dermed få en fornemmelse for om det går godt eller skidt.
I CVR-registret kan du med deres “følg-en-virksomhed-service” automatisk få nyheder og ændringer om eksempelvis leverandører og kunder leveret per email. Det kan være nyttig viden og måske være med til at sikre dine egne udeståender.
For mig var det udfaldsgivende at regnskabet for det “gamle” hostingfirma ikke var godt, og samtidig at selskabskapitalen i det “nye” hostingfirma er yderst begrænset i forhold til virksomhedens omfang. Summene af alle de små ting har betydet, at vi har opsagt vores hostingaftale og har flyttet vores hjemmesider. Her gælder det om at være sig selv nærmest og tænke på ens egne forhold først og fremmest.
Forhåbentlig vil tiden vise, at bekymringen var ubegrundet – men jeg sover nu bedre velvidende, at jeg har fundet en ny partner, som jeg har fuld tillid til.