Home / Entrepreneurship / Laver du kreditvurdering af dine kunder?
Kreditvurdering
Det er ikke altid godt at have fuld fart på salget - hvis ikke dine kunder betaler.

Laver du kreditvurdering af dine kunder?

Konkurser og mange virksomheders usikre økonomi gør det nødvendigt, at du kender kreditværdigheden hos dine kunder, samarbejdspartnere og leverandører. Det er ikke nok at du alene har fokus på dit salg, hvis du ikke i den sidste ende får betalingen for din indsats.  Når dine kunder ikke betaler  eller betaler for sent så påvirker det din virksomhed og dens likviditet. Det er derfor lige så vigtigt, som at sælge, at du har fokus på helst helt at undgå tab eller ihvertfald forsøge at minimere risikoen for tab.

Se dine kunders regnskaber igennem

For alle iværksætterselskaber (IVS), anpartsselskaber (ApS) og aktieselskaber (A/S) gælder, at deres regnskaber  skal offentliggøres på cvr.dk, hvor du gratis kan hente deres offentliggjorte regnskaber. Netop nu skal et stort antal selskaber senest offentliggøre deres regnskab på cvr.dk.  Har du en stille periode her i sommeren så overvej at tage den økonomiske temperatur på dine vigtigste kunder og leverandører. Det kan måske være tid, der er godt givet ud.

Start med at se virksomhedens regnskab igennem for at se hvordan økonomien er i selskabet. Tjener de penge eller ej? Læg mærke til om regnskabet er revideret eller ej. Mange mindre virksomheder har i de seneste år fravalgt revision, hvilket betyder at der ikke har været uvildige øjne, som har set på regnskabet. Hvis der har været brugt revisor, så skal du være opmærksom på om revisor har udført “revision” eller kun “ydet assistance” med opstillingen af regnskabet. Der er stor forskel på de to begreber – og lidt forenklet så er troværdigheden højere i det regnskab, som har været underlagt revision.

Læs også revisors påtegning af regnskabet. Hvis der er problemer fremhæves det oftest her. Har revisor udført revision skal han altid foretage sig overvejeser om og vurdere going concern. Hvis der ikke står noget om going concern i regnskabet eller påtegningen, betyder det, at både ledelse og revisor vurderer, at virksomheden kan fortsætte driften det næste år.

En anden indikation af at din kunde kan være i problemer er sen eller for sent indgivelse af regnskabet. Selskaber der leverer dårlige resultater er ofte sene med at offentliggøre deres resultater. Det kan derfor være en god ide, at  have det i baghovedet, hvis du skal forhandle en kredit lige efter kunden har afsluttet sit regnskabsår.

Brug cvr proaktivt

Der er meget fokus på, at der skal være gennemsigtighed i forhold til at gennemskue hvem der ejer et selskab og ikke mindst hvem der leder det. På cvr.dk har du blandt andet mulighed for at se hvilke andre virksomheder, som den person er eller har været involveret i. Det giver dig en mulighed for at se om personen eksempelvis har mange konkurser bag sig.

Cvr.dk giver dig også mulighed for at abonnere på ændringer i de virksomheder, som du følger. Skifter en virksomhed adresse, får nye ejere, skifter navn (ofte et varsel om forstående konkurs), ændrer vedtægter, offentliggør nyt regnskab eller går konkurs får du det automatisk at vide.

Google og internettet er din ven

Brug internettet og andre medier til at hente viden om de virksomheder og personer, som du handler med. Se om der står noget som er bemærkelsesværdigt på internettet. Er der dårlig omtale, klager, retssager mv. kan det være grund til at være ekstra opmærksom.

Ved hjælp af internettet har du også mulighed for at tjekke eksempelvis:

  • Cpr-register (adresseoplysninger)
  • Stattidende
  • Tinglysninger mv.

Fordelen ved også at bruge internettet er, at du måske kan fange ny information, som ikke fremgår af virksomhedens regnskab. Virksomhedens regnskab bygger jo på historiske data.

Brug din sunde fornuft

Vigtigst af alt brug din sunde fornuft. Tænk over om din virksomhed kan tåle et tab på kredit og hvad du kan gøre for at sikre dig selv. Er det eksempelvis klogt at sælge en ydelse til 5000 kr  til et nyt iværksætterselskab stiftet til 1 kr?

Kommer betalingen ikke til tiden – så vær proaktiv fra starten med at få rykket. Sørg for at have nogle procedure for at det gøres automatisk, så snart betalingsfristen er overskredet. Hvis det går dårligt for din kunde, så risikerer du, ved ikke at gøre noget at andre kommer før dig, når der skal betales. I værstefald er kassen tom når du endelig melder dig på banen.

 

Om Henrik Koudahl

En personlig blog for Henrik Koudahl. Her skriver jeg om de ting, der har min interesse. En cocktail der indeholder emner, der dækker over alt lige fra iværksætteri og Italien til emner inden for mad og vin.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
modal close image